Keresés ebben a blogban

2010. nov. 24.

Házi száraz tészta

Ez egy nagyon kedves hagyomány számomra. Jó pár éve, mikor még a nagymamám élt minden nála töltött nyári szünetben pár napon keresztül száraz tésztát készítettünk. Így elég nagy mennyiségeket tudtunk közösen elkészíteni. Szinte elég is volt egész évben. Bevallom akkor nem szerettem, hogy a szünetemben ilyesmit kell csinálni. Ma már hálás vagyok neki, hogy erre is megtanított. Bárcsak akkor fogékonyabb lettem volna a sütés- főzésre, sok régi receptet megtanulhattam volna. Azért a tészta készítés fortélyait így is sikerült elsajátítanom. Most már én készítem a tésztát a családnak. 10 vagy 5 tojásos tésztákat szoktam készíteni, attól függ milyen kedvem van és mennyi időt szánok rá.

Hozzávalók:
  • tojás
  • liszt
Most egy 5 tojásos tésztát készítettem. Először 1 nagyobb tálba felütöttem a tojásokat és felvertem őket, mint amikor rántottát készítek. Így könnyebb a tésztával dolgozni, persze a ez az utóbbi rész ki is hagyható. Annyi tk. tönköly lisztet adtam hozzá, amennyit a tojások felvettek. Ez most kb fél kiló volt, de ez sok mindentől függ, a tojásoktól is és a liszt minőségétől is. Van aki ad hozzá vizet is és sót is. Én a vizet kihagyom így jobb minőségű tojásos tésztát kapok, igaz kisebb mennyiségűt. Sót sem teszek bele, mert előfordul hogy tároláskor megfeketedik tőle a tészta. Ráadásul úgyis sós vízben főzöm ki. Akkor minek bele plusz só? Összegyúrom a tésztát. Nekem a mamám azt tanította, hogy addig dolgozunk vele, amíg a kezünk tiszta nem lesz. Máshol azt mondják amíg az edény tiszta nem lesz. Szerintem teljesen mindegy, mert ugyanaz a lényeg. Most az 5 tojásosnál 2 cipóra osztottam (10 tojásosnál 4 cipó) és még egyszer átgyúrom. Az egyik cipót a gyúró edényem alá teszem pihenni. A másikat pedig kis szeletekre szelem, mintha kenyeret szelnék. A kis szeleteket gombóc formákká gyúrom és a kezemmel kilapítom őket. Ezeket a kis tésztákat belemártom a lisztbe, hogy ne ragadjanak rá a tésztakészítő gépemre. 6-os fokozatig kinyújtom a tésztáimat a gépemmel. Minden fokozaton egyszer át kell menni. Ne kapkodjunk, tartsuk be a sorrendet. Minden tésztánál másmilyen vastagságúra kell nyújtani és szerintem ez gép függő is. Szóval érdemes saját magunknak kitapasztalni, hogy mikor jó a tésztánk. Most két féle tésztát készítettem egy széles metéltet, ehhez van fejem, így ezt könnyen megoldottam. 
A másik variáció a masni tészta (farfalle). Ez most újítás, ilyent még nem csináltam. Az ötlet a Főzőiskola c. könyvből származik. A kinyújtott tésztáimat kis téglalapokra vágtam és ezeket középen összecsíptem  így masni formát kaptam. Még nem sikerült teljesen szabályosra az összes. Mindig olyan  méretű téglalapot vágtam, amilyent sikerült. Legközelebb már biztosan ügyesebb leszek.
A tésztákat szalvétával kibélelt papír dobozokban szárítom. Most főtés szezonban a radiátoron. Nyáron pedig egy laza szövésű konyharuhával még letakarom (a legyek ellen) és a napon szárítom.
FONTOS: szárítás közben többször forgassuk át a tésztát, különben összeragad!


2 megjegyzés:

Emoke írta...

Ezt én nem is láttam!!! De ügyes vagy!!! Nekünk anyukám gyártja a tésztákat, vettünk neki gépet. :D:D

Panna írta...

Bence/ Emőke,

Köszönöm! Én még a nagymamámtól tanultam, tőle örököltem a masinát is. Most, hogy ő már nincs közöttünk én vettem át a staféta botot. Ebből a szempontból anyukám el van kényeztetve, mert ő készen kapja a tésztát :-)))